Czy warto inwestować w pracowników?
W wielu przedsiębiorstwach wciąż silne jest przekonanie, że inwestowanie w szkolenia i rozwój pracowników jest jedynie stratą czasu i pieniędzy.
2016-03-09, 11:39

Pracodawcy bardzo często zakładają, że po jakimś czasie pracownik i tak odejdzie z firmy i wykorzysta zdobytą wiedzę podczas pracy w innym, konkurencyjnym miejscu. Takie myślenie to jednak błędne koło - w pracowników nie tylko warto, ale powinno się inwestować.

Szkolenia i warsztaty dla pracowników to w wielu krajach standard. W Polsce, wciąż aktualne jest przeświadczenie, że pracownik prędzej czy później i tak zdecyduje się odejść, dlatego nie przykłada się większej wagi do wspierania jego rozwoju. Za taką postawą przemawiają obawy związane z przeznaczeniem pieniędzy, energii i czasu w szkolenie osoby, która później zdobytą wiedzę wykorzysta w kolejnym przedsiębiorstwie.

Jak się okazuje to właśnie taki sposób myślenia pracodawców sprawia, że pracownicy decydują się odejść. Wiele badań wskazuje na to, że pracownik, który ma w firmie możliwości rozwoju, zdobywania wiedzy oraz nowych umiejętności i czuje się doceniany o wiele rzadziej myśli o rezygnacji z dotychczasowego miejsca pracy - podpowiada Weronika Sierant, HR Manager w firmie Smart MBC.

Część pracodawców na szczęście wyznaje jednak zasadę, że warto inwestować w swoich ludzi, wysyłać ich na dodatkowe szkolenia  i kursy. Szkolenie pracowników nie powinno być traktowane jako zbędny wydatek, lecz inwestycja w rozwój firmy. Zaniechanie tego obszaru przekłada się utratę wartościowego kapitału, jakim są pracownicy. Zespół, w którego się inwestuje utożsamia się z firmą i otrzymuje bodźce powodujące wzrost motywacji. Ponadto pracownicy czują się także zauważeni i docenieni przez pracodawcę, co wpływa na ich zadowolenie i efektywność wykonywanej pracy. Proponowanie pracownikom możliwości rozwoju warunkuje również inne korzyści dla firmy, jak na przykład podniesienie kwalifikacji zatrudnionych osób, zarówno w zakresie języków obcych czy obsługi specjalistycznych programów. Warto zachęcać ich do szkoleń z komunikacji interpersonalnej i umiejętności pracy w zespole.

Aby szkolenia i warsztaty dokształcające przyniosły oczekiwany efekt muszą być one dobrane indywidualnie i dopasowane do potrzeb pracownika. O ile kilkugodzinne wspólne szkolenie z umiejętności współpracy w grupie odbywa się zwykle bez protestów ze strony pracowników, o tyle wysyłanie konkretnych osób na długoterminowe szkolenia językowe lub obsługi programów komputerowych powinno być przedmiotem dłuższej refleksji. Powinniśmy zastanowić się, czy taki kurs jest rzeczywiście danemu pracownikowi niezbędny i czy zdobytą wiedzę będzie mógł wykorzystać w swojej pracy. Wysyłanie na kurs językowy pracownika, który na co dzień nie ma kontaktu z zagranicznymi klientami, może wiązać się dla firmy ze stratami finansowymi. Zamiast tego lepiej zaproponować osobie zajmującej się księgowością w firmie szkolenie z najnowszych technik czy narzędzi, które spowodują usprawnienie jej pracy.

Pracodawcy mający obawy przed wysyłaniem pracowników na szkolenia mogą wymagać od każdego z nich podpisania umowy, która jasno określi reguły korzystania z kursów, a także zobowiąże ich do pozostania w firmie przez określony okres czasu. Oczywiście, do podpisania takich dokumentów nie można nikogo zmusić. Jeśli dany pracownik nie chce korzystać z kursu ani zgadzać się na postawione przez pracodawcę warunki, powinno się to uszanować.

Na szczęście coraz więcej przedsiębiorstw zdaje sobie sprawę z tego, że inwestowanie w rozwój pracowników, organizowanie im kursów doszkalających i warsztatów wiąże się z dużymi korzyściami dla firmy. O wiele lepiej jest kształcić i rozwijać umiejętności osób już pracujących w firmie, aniżeli zatrudniać nowe osoby, których etap wdrażania trwa niekiedy bardzo długo. Co więcej pracownicy, którym zaproponuje się ciekawą ofertę szkoleń poczuje się doceniony i potrzebny. To niezwykle ważne w kontekście employer brandingu. Dobrze o tym pamiętać.

KONTAKT / AUTOR
Marta Bober
PR Manager
Smart MBC
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.