10 informacji, których nie musisz już umieszczać w CV
Zmieniające się trendy oraz sezonowe nowinki nie omijają także branży HR. Choć nowe technologie rozwijają się w zawrotnym tempie, zmiany dotykają również tak podstawowych elementów, jak strój obowiązujący podczas rozmowy kwalifikacyjnej czy wzory dokumentów aplikacyjnych. Zarówno tym, którzy poszukują pracy po raz pierwszy, jak i tym, którzy przystępują do tego po długiej przerwie, może być trudno zorientować się w tym, jakie informacje obecnie powinny znaleźć się w CV.
2015-08-24, 12:24

Gąszcz rad od znajomych i ekspertów oraz ogrom mniej lub bardziej aktualnych wzorów dostępnych w sieci także nie ułatwiają tego zadania. Poniżej przedstawiamy zatem dziesięć elementów, które - choć kiedyś pojawiały się w CV - dzisiaj zdecydowanie możesz pominąć. Oto one:

10. Stan cywilny

Wciąż spotyka się w CV informacje o stanie cywilnym, liczbie posiadanych dzieci, ich wieku, a nawet dacie ślubu. Podawanie takich informacji nie jest jednak konieczne - nie mają związku z kompetencjami zawodowymi kandydata ani prawdopodobieństwem jego zatrudnienia.

9. Rok uzyskania prawa jazdy i marka Twojego samochodu

O ile długość doświadczenia za kierownicą nie ma praktycznego znaczenia w pracy, o którą się ubiegasz - takim zawodem jest oczywiście  kierowca lub przedstawiciel handlowy - wystarczy sama informacja o tym, czy posiadasz prawo jazdy. Marka Twojego samochodu, nawet jeżeli będziesz z niego korzystać w pracy, również nie ma znaczenia na wstępnym etapie selekcji - tego typu informacje, o ile okażą się istotne, zostaną zweryfikowane w trakcie rozmowy.

8. Numer telefonu stacjonarnego lub kilka numerów kontaktowych

Zdarza się, że kandydaci wymieniają w CV kilka numerów telefonów. Jeśli to możliwe, zdecydowanie lepiej podać jeden kontakt, pod którym jesteśmy dostępni najczęściej. Nie tylko ułatwiamy w ten sposób pracę rekruterowi, ale oszczędzamy sobie konieczności oczekiwania przy kilku słuchawkach na telefon w sprawie pracy.

7. Informacja o ewentualnym braku nałogów

Zwyczaj umieszczania tego typu informacji w CV już dawno odszedł do lamusa.

6. Nagłówek "Życiorys"

Obecnie w dokumentach aplikacyjnych znajduje się więcej różnorodnych informacji niż sam przebieg doświadczenia zawodowego i to określenie stało się nieaktualne. Zdecydowanie lepiej użyć łacińskiego "Curriculum Vitae", skrótu "CV" lub zrezygnować z nagłówku w ogóle - sama forma dokumentów aplikacyjnych sugeruje przecież ich przeznaczenie.

5. CV na jednej stronie

Nadal pokutuje przekonanie, że dobre CV powinno zmieścić się na jednej stronie. Aby sprostać temu wymaganiu, kandydaci często rezygnują z umieszczania w nim informacji, które mogłyby mieć duże znaczenie w procesie rekrutacji. Niesłusznie - długość dokumentu nie ma znaczenia, o ile w przejrzysty i zwięzły sposób zawiera wszystkie istotne informacje. Nie zawsze warto jednak wymieniać w CV wszystkie miejsca, w których kiedykolwiek pracowaliśmy - ubiegając się o stanowisko księgowej spokojnie można pominąć pracę opiekunki do dziecka w trakcie studiów.

4. CV na białym tle, pisane jednolitą czcionką, bez interlinii

Aplikacje przypominające maszynodruk zdarzają się coraz rzadziej - na szczęście, ponieważ tego typu forma dokumentu jest na ogół mało przejrzysta i niewygodna. Warto zadbać o wyrazisty podział na sekcje, wspomóc się formatowaniem tekstu, dodać nieco koloru a nawet wprowadzić informacje w blokach rozmieszczonych na kartce. Dobrze napisane CV to takie, w którym łatwo można znaleźć potrzebne informacje i którego forma nie jest jednostajna.

3. Dołączanie listu motywacyjnego

Niegdyś standard, obecnie - raczej rzadkość. Większość listów motywacyjnych jest podobna do siebie, a ich pisanie sprawia kandydatom mnóstwo kłopotu. Dodatkowo, zawarte w nich informacje można również umieścić w CV, oszczędzając w ten sposób czas rekrutera. Dobrym rozwiązaniem jest umieszczenie w aplikacji krótkiej rubryki, w której charakteryzujemy nasze cele zawodowe, czynniki, które nas motywują i pokrótce opisujemy mocne strony. Rekruter z pewnością pozytywnie odbierze zawarty w niej konkretny i jasny przekaz.

2. Określenia kompetencji miękkich

Część osób radzi, aby pominąć informacje dotyczące naszych cech osobowych czy umiejętności miękkich, które często kandydaci wymieniają w rubryce "Umiejętności". W większości aplikacji wyglądają one podobnie. Trudno będzie nam wyróżnić się spośród wszystkich komunikatywnych, potrafiących pracować w grupie i odpornych na stres kandydatów. Lepszym rozwiązaniem jest przytoczenie w opisie obowiązków takich, które potwierdzają posiadanie przez nas pewnych cech. Możemy również skorzystać z testów psychometrycznych, które analizują nasze zachowanie w miejscu pracy w różnych sytuacjach, a ich wyniki lub informację o ich posiadaniu dołączyć do CV. Coraz więcej firm korzysta z tego rozwiązania w procesie rekrutacji, z pewnością zostanie to zatem odebrane jako nasz atut.

1. Papierowe CV

W dobie Internetu część osób decyduje się na rezygnację z papierowego CV. Szczególnie w zawodach kreatywnych może to być lepszym pomysłem na zaprezentowanie swoich umiejętności niż dołączanie obszernego, papierowego portfolio. Elektroniczne CV jest łatwo dostępne i estetyczne. Tworząc elektroniczne CV, mamy większą możliwość wykazania się kreatywnością niż w przypadku papierowego dokumentu. Warto wziąć to rozwiązanie pod uwagę, nie tylko wtedy, gdy nasza wymarzona posada jest związana z pracą twórczą – to doskonały sposób na wywarcie pozytywnego wrażenia na osobie prowadzącej rekrutację.

KONTAKT / AUTOR
Marta Bober
PR Manager
Smart MBC
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.