Wywiad dla portalu Mediarun.pl
O skutecznych sposobach rekrutacyjnych, nowych technologiach i wyzwaniach, które stoją przed branżą HR opowiada Patryk Mordel, właściciel marki Smart MBC i Prezes Zarządu.
2015-10-08, 14:25

Wywiad dla portalu Mediarun

1. Jak Pan myśli, na czym głównie polegają zmiany pojawiające się w branży HR? Jakich obszarów dotyczą?

Zmiany, które dotykają branży HR ściśle wiążą się z nowymi technologiami i sferą social media. Dzisiaj rekruterzy szukają kandydatów na portalach branżowych i społecznościowych. Istotne jest zwrócenie uwagi na to, że coraz bardziej kładzie się nacisk na dopasowanie kandydata do środowiska firmy i stanowiska pracy. Dodatkowo pracodawcy oczekują zalezienia odpowiedniej osoby w bardzo szybkim czasie. Z tego powodu rekruterzy sięgają po innowacyjne rozwiązania i wspierają się nimi podczas procesów rekrutacyjnych. Mam tutaj na myśli wideorekrutację czy analizę psychometryczną. Ważne jest to, aby zwrócić uwagę przyszłych pracowników. Nie tylko kandydat musi się wyróżnić, ale także pracodawca. W obecnych czasach nie wystarczy zapewnienie dóbr firmowych i dostęp do wielu profitów. Dla kandydatów liczy się także empoyer branding, czyli wizerunek potencjalnego pracodawcy. Warto wspomnieć o różnych sposobach rekrutowania i pozyskiwania kandydatów. Pracodawca powinien zaskoczyć swoich kandydatów i podążać za nowościami w branży. Im ciekawszy proces rekrutacyjny i zadania stawiane przed kandydatem, tym lepiej.

2. W jaki sposób dzisiaj rekruterzy mogą doskonalić swoją pracę i wpływać na jej jakość?

Rekruterzy muszą nie tylko poznać nowoczesne rozwiązania dedykowane branży HR, ale także się z nimi zaprzyjaźnić. Od tego zależy usprawnienie ich pracy i zwiększanie swoich możliwości. Umiejętność korzystania z systemów w taki sposób, by pracowały za nas jest bardzo cenna. Narzędzia automatyzują procesy i pozwalają zaoszczędzić bardzo dużo czasu, co w przypadku pracy rekrutera ma ogromne znaczenie. Jako przykład mogą posłużyć chociażby spotkania online z kandydatami. Dzięki niemu redukują się koszty związane z procesem rekrutacyjnym oraz minimalizuje czas jego trwania. Profesjonalny rekruter powinien umieć mądrze łączyć swoją wiedzę z narzędziami pojawiającymi się na rynku. Oczywiście nie można doprowadzić do tego, by dominująca dzisiaj automatyzacja zgubiła rekrutera i przyniosła efekt odwrotny do zamierzonego. Przez cały czas trzeba dbać i zabiegać o pozytywne relacje z kandydatami, np. dawać informacje zwrotne na każdym etapie procesu rekrutacyjnego.

3. Pańska firma prowadzi sklep z usługami HR. Co można w nim znaleźć i z czego warto skorzystać?

Oferujemy usługi HR, które ułatwiają pracę rekruterów oraz pozwalają kandydatom wyróżnić się na rynku pracy. Jest to jedna platforma dedykowana pracodawcom i kandydatom. Pracodawca może dzięki niej wynająć pracownika i dokonać oceny jego rozwoju. Każdy, kto zechce wprowadzić do swojej firmy nowe technologie powinien zapoznać się z ofertą tego typu usług. Kandydat z kolei może skorzystać z pakietu umożliwiającego wyróżnienie swojej osoby spośród pozostałych kandydatów.

4. Jakie rynek pracy stawia dzisiaj wymagania przed kandydatem?

Od kandydata wymaga się najczęściej zarówno wykształcenia, jak i doświadczenia. Oprócz tego, kandydat powinien umieć się wyróżnić i dobrze się zareklamować, aby zainteresować rekrutera. Może to zrobić już na etapie tworzenia CV – wersję papierową można przecież zastąpić elektronicznym CV lub prezentacją wideo.

Oczywiście, rozmowa kwalifikacyjna to wciąż podstawowe źródło wiedzy o kandydacie, dlatego warto się do niej dobrze przygotować. Dziś na rynku pracy panuje duża konkurencja, a okazja do zaprezentowania się rekruterowi będzie tylko jedna.

5. Jak Pan myśli, jak za 10 lat będzie wyglądał rynek pracy i branża HR?

Rynek ten jest bardzo dynamiczny i nieustannie się zmienia. Na rynek pracy wkraczają nowe pokolenia, dla których komputer jest naturalnym narzędziem pracy, a Internet źródłem wiedzy. Wydaje mi się, że nadejście ery cyfrowej wymusi zarówno wśród kandydatów, jak i rekruterów wiele zmian.

Sądzę, że więcej zawodów będzie wykonywanych online bez potrzeby przychodzenia do biura, a godziny pracy staną się elastyczne – dla pracodawcy będzie liczył się przede wszystkim efekt pracy, a nie to, ile godzin pracownik spędził na jej wykonywaniu. Myślę także, że w przyszłości, rynek pracy będzie jeszcze bardziej dynamiczny, a ludzie będą zmieniać miejsce pracy częściej niż obecnie.

Jeśli chodzi o wyzwania dla branży HR to sądzę, że największym problemem będzie zarządzanie zróżnicowaną wiekowo kadrą. Starsi pracownicy wciąż będą przywiązani do tradycyjnej pracy, natomiast młodsi, będą już pracować z wykorzystaniem najnowszych technologii, która skłoni do powstania nowych, nieznanych jeszcze dzisiaj zawodów.

KONTAKT / AUTOR
Marta Bober
PR Manager
Smart MBC
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015.  Dla dziennikarzy