Łagodne zwalnianie pracowników - outplacement
Podjęcie decyzji o zwolnieniu pracowników, niezależnie od przyczyny, nie należy do łatwych i przyjemnych. Pomimo konieczności podjęcia tego kroku, pracodawca powinien zadbać o zwalniane osoby i zapewnić im odpowiednie wsparcie. W takich momentach pracodawcy sięgają po dedykowane rozwiązania i starają się znaleźć odpowiednią receptę. Mowa tutaj o outplacemencie.
2015-10-14, 13:55

Czym jest outplacement?

Outplacement to kompleksowa obsługa, która pozwala na wsparcie firmy oraz jej pracowników podczas redukcji zatrudnienia. Firmy coraz częściej sięgają po te rozwiązanie i dbają o to, by osoby zwalniane otrzymały profesjonalną pomoc w planowaniu dalszej drogi zawodowej. Takie zachowanie pracodawcy jest uznawane za pożądane i dobrze o nim świadczy. Niewątpliwie sprzyja także budowaniu i kreowaniu Employer Brandingu.  

Przedsiębiorstwa, które wspierają swoich pracowników w trudnych momentach, tj. zwolnienie, postrzegane są jako przyjazne i dbające o swój wizerunek. Pracownicy są największą wartością każdej firmy, dlatego też odpowiednie relacje z nimi są bardzo ważne. Rozstanie się ze swoimi pracownikami w dobrych warunkach powinno zawsze leżeć w gestii pracodawców  – podpowiada Weronika Sierant, HR Manager w firmie Smart MBC.

Jakie inne korzyści z outplacementu czerpie pracodawca?

Właściciel firmy decydujący się na skorzystanie z usług oferowanych przez outplacement nie musi martwić się o to, że rozstanie się z pracownikiem w nieprzyjemnej atmosferze. Możliwość pojawienia się trudności i komplikacji w tej kwestii zostaje zredukowana do minimum. Pracodawca, który dba o swój zespół udowodni, że kształtowanie społecznej odpowiedzialności jest dla niego ważne. Dzięki temu zaufanie pozostałych pracowników, którzy zostaną w firmie, nie ulegnie zmianie.

Firmy trudniące się monitorowanym zwalnianiem pracowników odpowiadają na potrzeby, jakie pojawiają się na dzisiejszym rynku pracy. Coraz częściej przedsiębiorcy zwracają uwagę na to, w jaki sposób przeprowadzają redukcję zatrudnienia w swojej firmie. Jeżeli na tym etapie pojawią się jakiekolwiek nieprawidłowości i pojawi się konflikt, może mieć on swoje konsekwencje w kreowaniu wizerunku pracodawcy. Bardzo prawdopodobne jest, że pracownik będzie dzielił się niepochlebną opinią o swoim poprzednim pracodawcy wśród znajomych. Badania pokazują, że w 2011 roku już prawie 250 polskich firm zdecydowało się na skorzystanie z usług outplacementu[1]. Dzisiaj z pewnością liczba ta wzrosła i outplacement cieszy się coraz większą popularnością i zaufaniem. Warto wspomnieć o tym, że outplacement działa dwutorowo. Jest wielką szansą nie tylko dla pracodawców, ale także dla pracowników. Dzięki niemu pracownicy otrzymają pomoc w szukaniu nowego miejsca zatrudnienia.

O jakim wsparciu dla osób zwalnianych mowa? Głównie o pomocy w przygotowaniu profesjonalnych dokumentów aplikacyjnych oraz wskazaniu odpowiednich dróg dotarcia do potencjalnych pracodawców. Za pomocą tego wsparcia pracownicy, którzy właśnie zostali zwolnieni mogą w dalszym ciągu być aktywni na rynku pracy i szybko znaleźć nowe miejsce pracy. Dzięki temu sytuacja zwolnienia może być mniej stresująca. Ważne, by pomóc takiej osobie i wesprzeć ją także emocjonalnie. Dlatego też warto wspólnie zastanowić się nad dalszymi zawodowymi losami zwalnianego pracownika i pokazać, że nie został on w tej sytuacji sam. Pracodawca z kolei zyskuje poczucie spełnienia obowiązku i wzięcia odpowiedzialności za zwalniane osoby.

Wdrażaniem wspomnianych programów zajmują się urzędy pracy i agencje zatrudnienia. Oferowany przez nich outplacement może przyjmować różne formy – doradztwa zawodowego, wspólnego sprecyzowania ścieżki dalszego rozwoju czy dofinansowania szkoleń, których posiadanie jest konieczne w kolejnej pracy. Wybór zależy od możliwości pracodawcy. Niezależnie od tego, jakimi środkami finansowymi dysponuje firma, warto pomyśleć o wsparciu, jakie można zaoferować osobom zwalnianym z pracy.

[1] Badanie rynku usług outplacementowych w Polsce przeprowadziła w pierwszym kwartale 2011 roku na zlecenie DBM Polska firma Syntetos New Market Research.

KONTAKT / AUTOR
Marta Bober
PR Manager
Smart MBC
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.