Linie lotnicze borykają się z problemem, jakim jest nieodpowiednie dopasowanie pracowników na tym stanowisku. Działowi rekrutacji zależy na znalezieniu skutecznego narzędzia, które ułatwi obiektywną ocenę kompetencji oraz pomoże rzetelnie określić mocne strony i ograniczenia kandydatów. Firma chciałaby również zredukować koszty, dlatego tak ważnie jest, aby ograniczyć ryzyko nietrafnych wyborów.
Stanowisko stewardessy, przez niektórych lekceważone i sprowadzane do roli pracownika podającego przekąski na pokładzie samolotu, niesie za sobą cały wachlarz potrzebnych kompetencji i zdolności. To odpowiedzialna rola, w której wiedza, doświadczenie i predyspozycje osobowe są bardzo ważnymi czynnikami. Dodatkowo wymagana jest komunikatywność, otwartość na drugą osobę oraz umiejętność wywierania wpływu - szczególnie w sytuacjach awaryjnych, które mają miejsce podczas lotu. Ważna jest szybka reakcja na pojawiające się zagrożenia. Osoba na tym stanowisku powinna posiadać łatwość w nawiązywaniu relacji oraz przyjazne usposobienie. Ponadto rekruterzy linii XYZ kładą nacisk na elastyczność, tempo pracy oraz zdolność dostosowania się.
CEL:
- określenie mocnych stron, ograniczeń oraz możliwych obszarów do rozwoju kandydatów
- otrzymanie sugestii dotyczących czynników motywujących kandydatów
- poznanie stylu komunikacji kandydatów
- sprawdzenie reakcji na sytuacje kryzysowe
Zastosowane rozwiązanie:
Linie XYZ postanowiły skorzystać z usług firmy Smart MBC. Firma definiując potrzeby klienta zaproponowała przeprowadzenie analizy psychometrycznej. Narzędzie te coraz częściej wykorzystywane jest w procesie rekrutacji pracowników.
Znając dobrze profil stanowiska, na które rekrutujemy, czyli w tym przypadku stewardessy, otrzymujemy profil idealnego kandydata. Dzięki temu, uzyskane informacje możemy porównać z profilem osobowym pretendenta.
Niewątpliwą zaletą analizy psychometrycznej jest możliwość wykonania jej przez kandydata w domowym zaciszu. Kandydaci otrzymali link pozwalający wykonać test. Wszystko odbywa się drogą online, bez konieczności wychodzenia z domu. Po zakończeniu testu system przesyła wynik, do którego osoba rekrutująca ma pełny wgląd do odpowiedzi w czasie rzeczywistym, co pozwoliło na zaoszczędzenie jego czasu i efektywniejszy proces rekrutacji.
OSIĄGNIĘTE CELE/ REZULTATY
Dzięki testom psychometrycznym nasz klient mógł określić kompetencje na czterech płaszczyznach:
- Komunikacja
- Dominacja
- Adaptacja
- Stabilizacja
Idealny kandydat na stanowisko stewardessy wykazywał:
- wysoki poziom komunikacji (efektywne zastosowanie pewności siebie i umiejętności przekonywania, dobra komunikacja werbalna, tworzenie przyjaznych relacji),
- niski poziom dominacji (wspieranie obecnych liderów, ostrożność, łagodne i dostosowujące się podejście, skromność, ostrożność, samokontrola i nieagresywny styl zachowania),
- wspierający poziom stabilizacji (umiejętność podchodzenia do spraw w sposób elastyczny i dążenie do wykonywania zadań o czasie, styl energiczny i niespokojny, ponadprzeciętna ruchliwość, samokrytyka),
- wysoki poziom adaptacji (dokładny i zdyscyplinowany styl działania, logiczna i szczegółowa analiza danych i procesów, konserwatywnym i konwencjonalnym, uważne i szczegółowe podejście do wykonania zadań).
W procesie rekrutacji udało się wyłonić kandydatów na stanowisko stewardessy/stewarda, których profil osobowy najlepiej wpisywał się w wymagania związane z zawodem.
Warto dodać, że testy psychometryczne analizują tzw. kompetencje miękkie, w związku z czym można je stosować w każdej branży, w sytuacji, w której chce się sprawdzić cechy osobowe i zachowanie kandydata oraz ocenić poziom dopasowania kandydata do stanowiska pracy.