Nieobecności te zakłócały w dość istotny sposób ustalony harmonogram pracy, powodując konieczność zmian poprzez wydłużenie czasu pracy innych pracowników czy też zlecanie nadgodzin innym pracownikom, którzy w danym dniu mieli zaplanowany zgodnie z harmonogramem dzień wolny.
W związku z tym powstawały dodatkowe koszty w postaci konieczności wypłaty nadgodzin pracownikom oraz nastąpiła całkowita dezorganizacja systemu pracy opartego na z góry ustalonym grafiku. Ponadto w salonach z najwyższym poziomem absencji Zarząd zaobserwował także spadek obrotów.
CELE:
- zmniejszenie absencji wśród pracowników
- zmniejszenie ilości nadgodzin
- wzrost sprzedaży
- ustabilizowanie harmonogramu pracy
ZASTOSOWANE ROZWIĄZANIE:
Działania rozpoczęto od przeprowadzenia krótkiej, anonimowej ankiety wśród pracowników - głownie w salonach, gdzie poziom absencji był najwyższy.
Osoby zatrudnione w tych miejscach były poirytowane dezorganizacją pracy oraz poziomem nieobecności wśród współpracowników, ponieważ ciągłe zmiany harmonogramu pracy często uderzały w ich życie prywatne. Absencja jednej czy dwóch osób powodowały konieczność przyjścia do pracy osoby która w danym dniu miała mieć dzień wolny.
Powstawał efekt błędnego kola – pracownicy zaczęli myśleć "skoro inni dezorganizują moją pracę to ja zrobię im to samo".
Skutkiem takich nastrojów był spadek motywacji i chęci do pracy wśród pracowników, a co za tym idzie w salonach spadała również sprzedaż.
Wyniki ankiety przedstawiono Zarządowi i wspólnie podjęto decyzję o wprowadzeniu szybkiego planu naprawczego w postaci systemu motywacyjnego. Obejmował on:
- premię sklepową dla całego zespołu wypłacaną co miesiąc, jeżeli absencja w danym miesiącu nie przekroczy 3%
- premię sklepową dla całego zespołu, jeżeli sprzedaż przekroczy oczekiwany prób kwotowy zgodnie z budżetem rocznym
- możliwość kwartalnego planowania harmonogramów pracy, aby były one bardziej elastyczne
REZULTATY:
- po 3 miesiącach absencja wśród pracowników spadła poniżej 3%
- nastąpił wzrost obrotów firmy, ponieważ zatrudnionym pracownikom zaczęło zależeć na
realizacji celów budżetowych
- spadły koszty wypłacanych nadgodzin
- wzrosła motywacja do pracy wśród personelu, ponieważ ich harmonogramy pracy stały się
bardziej dopasowane do potrzeb zarówno sklepu, jak i samych pracowników