Często Kandydaci na to stanowisko są osobami młodymi. Kiedy po wielu miesiącach rekrutacji i szkoleń wsiadają na pokład jako załoga odczuwają ekscytację, ale mają też obawy czy na pewno wszystko pójdzie dobrze.
1. Doskonałe przygotowanie.
Proces rekrutacji na stanowisko stewardessy/stewarda jest długotrwały i składa się z kilku etapów. Podczas nich sprawdza się na przykład komunikatywność czy znajomość języka obcego. Coraz popularniejsze są też testy psychologiczne, które badają reakcje przyszłych stewardess/stewardów w stresujących sytuacjach. Jednakże to nie koniec. Wejście na pokład poprzedza przynajmniej miesięczne uczestnictwo w specjalnych kursach i... egzamin. Podczas szkoleń stewardessy/stewardzi poznają procedury dotyczące m.in. sposób sprawdzenia w samolocie sprzętu awaryjnego, składania meldunków załodze kokpitowej, zasady obowiązujące podczas ewakuacji, obsługę sprzętu znajdującego się na pokładzie czy zaawansowany kurs pierwszej pomocy. Uczą się też budowy samolotu i systemu jego zabezpieczeń. Ponadto, ważnym elementem są również zajęcia i egzamin na symulatorze, który wykształca poprawne nawyki w sytuacjach awaryjnych.
Wszystko to ma na celu przygotowanie przyszłych pracowników do jak najlepszego wykonywania zawodu i zminimalizowanie stresu, zwłaszcza podczas pierwszych lotów. Nabyte podczas szkoleń wiedza i umiejętności pozwalają na zachowanie zimnej krwi, kiedy pojawi się taka konieczność.
2. Praca stewardessy/stewarda to praca zespołowa.
Stewardessy/stewardzi są częścią załogi i nie działają w pojedynkę. W skład każdego zespołu wchodzą też osoby bardziej doświadczone, które na pewno będą służyć radą i pomocą w kryzysowej sytuacji. Bardzo cennym jest podglądanie, jak zachowują się koledzy i koleżanki po fachu. Ponadto, warto pamiętać, że pierwsze loty odbywa się raczej w roli obserwatora i pod okiem instruktora. Mowa tutaj o lotach wprowadzających, których celem jest lepsze przygotowanie do samodzielnej obsługi pokładu.
3. Pozytywne nastawienie to klucz do sukcesu.
Porada ta wydaje się banalna i niepotrzebna. Ale w zawodach, w których pracuje się z ludźmi optymizm i pozytywne nastawienie odgrywa kluczową rolę. Stewardessy/stewardzi nie mogą być niemiłe/niemili dla pasażerów, nawet jeśli ich roszczenia są niestosowane. Uśmiech i życzliwość potrafi rozwiązać wiele kłopotliwych sytuacji.
4. Najważniejsze jest bezpieczeństwo.
Niewątpliwie, bycie stewardessą/stewardem to niesamowita przygoda. Z tego powodu, zwłaszcza przy pierwszych lotach, mogą ponieść emocje. Nie wolno jednak bagatelizować kwestii związanych z bezpieczeństwem. To praca, w której nie można zapomnieć o niczym, trzeba być niezwykle opanowanym, a przestrzeganie procedur i reguł jest konieczne, aby zachować odpowiedni poziom bezpieczeństwa. Wszystkie zasady obowiązujące na pokładzie nie są zbędną biurokracją, lecz możliwością upewnienia się, że załoga i pasażerowie są bezpieczni.