Niekiedy stres staje się swego rodzaju siłą napędową, pobudza do działania a nawet zwiększa kreatywność i pewność siebie. Pracownik, któremu nieustannie towarzyszy napięta atmosfera, zaczyna natomiast odczuwać negatywne skutki. Często korzysta ze zwolnień, nie pracuje efektywnie, zapomina o dokonanych ustaleniach i popełnia znacznie więcej błędów.
Wśród najczęstszych przyczyn stresu w pracy wyróżnia się przede wszystkim stałą presję czasu, charakter wykonywanych zadań (np. przekraczający kompetencje, monotonny) i niewłaściwe relacje interpersonalne. Należy mieć jednak na uwadze, iż są to tylko przykładowe aspekty, które mogą różnić się w zależności od firmy, profilu jej działalności bądź też zajmowanych stanowisk.
Faktem jest, że stres to naturalna reakcja na pojawiające się przeszkody i nie można go całkowicie wyeliminować. Warto jednak zastanowić się nad sposobami, które pomogą redukować jego szkodliwe efekty. Przyjrzyj się 10 prostych krokom, które z pewnością ułatwią to zadanie:
1. Komunikuj się!
Pobudzaj dyskusję, rozmawiaj, słuchaj co mówią inni oraz zapobiegaj sytuacji, w której pracownicy boją się wyrażać własne zdanie. Dobrym sposobem jest organizowanie okresowych (np. comiesięcznych) spotkań, przeprowadzanie ankiet czy korzystanie z ogólnodostępnej platformy. Pomoże to zidentyfikować ewentualne problemy.
2. Informuj pracowników!
Nowych – o strukturze firmy, strategii, celach, szczegółowo określ zakres obowiązków na danym stanowisku, prawa pracownika i system oceny efektywności.
Obecnych – o planowanych zmianach, decyzjach, możliwościach czy ryzyku zawodowym.
Przyszłych – w jasny sposób formułując ogłoszenia rekrutacyjne oraz dbając o renomę przedsiębiorstwa.
3. Zapewnij wsparcie!
Upewnij się, iż pracownicy wiedzą do kogo zwrócić się w razie napotkania trudności. Zadbaj też o odpowiednie wdrożenie nowych osób. Warto zainwestować w pakiet powitalny, opracowanie “przewodnika” czy wyznaczyć opiekuna, który pomoże zapoznać się z firmą. Pierwsze dni determinują budowanie przywiązania i wpływają na kształtowanie opinii.
4. Wprowadź elastyczny czas pracy!
Pewne sytuacje, często niezależne od pracownika, przekładają się na jego spóźnienia, a nawet absencję w pracy. Elastyczny grafik z pewnością zostanie przez nich doceniony. Ponadto sprawi, iż przedsiębiorstwo nie będzie ponosić dodatkowych kosztów.
5. Pamiętaj o wyposażeniu biura!
Udostępnij pracownikom narzędzia niezbędne do wykonywania zadań oraz na bieżąco uzupełniaj braki. Co więcej, zadbaj o oświetlenie, upewnij się iż panuje odpowiednia temperatura, a pracy nie zakłóca zbyt duży hałas z ulicy czy inne czynniki zewnętrzne.
6. Pobudzaj integrację zespołu!
Odpowiednie relacje między pracownikami mają duży wpływ na jakość pracy, zwiększają bowiem zaangażowanie i poprawiają skuteczność. Wprowadź zwyczaj obchodzenia urodzin czy świąt (np. wigilia firmowa), organizuj cykliczne gry integracyjne lub wspólne wyjścia i wyjazdy.
7. Stwórz możliwości rozwoju!
Jasno określona ścieżka kariery nie tylko pozwala wyznaczać cele i stymuluje aktywność, ale może również zapobiec przesadnej rywalizacji lub podejrzeniom o dyskryminację. Na motywację pracowników wpływa również możliwość udziału w kursach czy szkoleniach podnoszących kwalifikacje.
8. Zauważaj sukcesy!
Pracownikom udało się sfinalizować trudny projekt, zawrzeć umowę z wartościowym partnerem lub wykonać inne działania pobudzające rozwój firmy? Doceń to! Czasami wystarczy po prostu pochwalić daną aktywność na forum lub podziękować.
9. Reaguj na potrzeby!
Benefity pozapłacowe często przekładają się na osiągane przez pracowników wyniki. Bilety na wydarzenia kulturalne, karnety na siłownię, masaże relaksacyjne czy darmowe posiłki w trakcie pracy z pewnością spotkają się z przychylnym odbiorem.
10. Organizuj!
Sesje coachingowe, treningi antystresowe, warsztaty z udziałem specjalistów... Pomogą one radzić sobie nie tylko z zawodowymi, ale i prywatnymi problemami - gdyż często to właśnie sfera życia osobistego negatywnie oddziałuje na jakość wykonywanej pracy.
Należy mieć na uwadze, że zaangażowanie pracowników w realizację powierzonych zadań jest w dużej mierze uzależnione od panującej atmosfery i poczucia komfortu. Co więcej, realizując skuteczną kampanię employer brandingową dbasz nie tylko o to, jak postrzegają Cię obecni bądź przyszli pracownicy, ale i całe otoczenie zewnętrzne. Osiągnięcie pożądanego wizerunku pracodawcy może więc przynieść firmie korzyści, a ograniczenie stresu w zespole stanowi krok w stronę sukcesu.