W świecie pisma - analiza grafologiczna w rekrutacji
W Szwajcarii korzysta z niej 11% firm. Daje możliwość określenia predyspozycji kandydata do zajmowania określonego stanowiska pracy.
2015-11-23, 10:58

Wspiera zarządzanie zespołem i rozwojem osobistym. W jakich jeszcze obszarach analiza grafologiczna może okazać się skuteczna i dlaczego naprawdę warto ją poznać?

Można zapytać o cel i sens ręcznego pisania, skoro większość skupia się dzisiaj na tym, by dobrze obsłużyć tablet czy posługiwać się najnowszymi aplikacjami. Prawdą jest, że już dzieci  siedząc w szkolnych ławkach zamieniają klasyczne podręczniki na wszelkiego rodzaju ebooki. Zatem, po co pisać?

Nie można zapominać o tym, że to właśnie pisanie ręczne kształtuje nasze umiejętności językowe, wspomaga naukę czytania i tworzenia dłuższych wypracowań. Osoby, sporządzają odręczne notatki i w ten sposób segregują swoje myśli, w większym stopniu zapamiętują informacje. Ponadto wykazują się większą kreatywnością, aniżeli ludzie piszący jedynie na klawiaturze.

Idąc krok dalej, nasze pismo co prawda nie powie o nas wszystkiego, ale może powiedzieć bardzo wiele. Część osób zarzuca analizie grafologicznej niską wiarygodność wyników i błędnie kojarzy jej działanie z metodami opierającymi się na słabych fundamentach.

Czym jest GCP Method®?

Graphological Competence Profile  to wielowymiarowy profil osobowości i stylu zachowania. Daje możliwość skutecznego profilowania kompetencji oraz sprawdzenia w perspektywie zatrudnienia, czy dana osoba jest dopasowana do profilu stanowiska pracy – tłumaczy dr Zuzanna Górska, autorka wspomnianej metody.

Metoda została oparta na wynikach badań naukowych z zakresu psychologicznej analizy pisma ręcznego przeprowadzonych w ramach pracy doktorskiej Pani Zuzanny Górskiej.

Analiza grafologiczna znalazła swoje miejsce w branży HR, także w procesach rekrutacyjnych. Jak można ją wykorzystać, by zatrudnić dopasowanych do stanowiska pracowników?

Dzięki badaniu grafologicznemu można opisać styl funkcjonowania danej osoby i wyłonić jej silne oraz słabe strony. W przypadku rekrutacji na stanowiska kierownicze ważne jest, aby kandydaci posiadali cechy lidera oraz nie bali się podejmować odważnych i odpowiedzialnych decyzji. Analiza grafologiczna dostarcza informacji w tym zakresie i wspiera podejmowanie dobrych decyzji w obszarze zatrudnienia – wyjaśnia dr Zuzanna Górska.

Komunikacja z innymi jest niezwykle ważna w kontekście wielu zawodów, począwszy od przedstawiciela handlowego, do menadżera danego działu. Osoby, które potrafią zadbać o porozumiewanie się z drugim człowiekiem mają szansę odnieść niemałe sukcesy na polu sprzedaży. Dodatkowo z łatwością delegują zadania i współpracują ze swoim zespołem, kierując jego pracą.

Po przeprowadzeniu analizy grafologicznej otrzymujemy raport, w którym cechy pogrupowane są w cztery obszary (moduły): styl funkcjonowania, komunikacja i współpraca z innymi, emocjonalność i motywacja oraz styl przywództwa. Informacja zwrotna jest niezwykle cenną wskazówką dla rekruterów i właścicieli firm. Pracodawca, który staje przed zadaniem zatrudnienia nowej osoby może sprawdzić, np. w jaki sposób dana osoba funkcjonuje, jak reaguje na zmiany, czy podejmuje decyzje pochopnie, czy po namyśle,  a także w jaki sposób będzie komunikować się z innymi lub jak zachowa się w sytuacji konfliktowej. Tego typu aspekty są bardzo ważne, ponieważ wpływają na pracę całego zespołu, a w konsekwencji przekładają się na wyniki i sukces firmy.

Istotne jest to, że podczas badania grafologicznego praktycznie nie ma możliwości oszukiwania i podjęcia próby kreowania swojej osoby. Dlaczego? To proste – dana osoba nie zna kryteriów oceny i nie wie, w jaki sposób powinna pisać, aby wynik był dla niej satysfakcjonujący.

Warto zaznaczyć, że nie można mówić tutaj o czymś takim, jak zły wynik badania. Każde pismo jest interpretowane w perspektywie przyszłego stanowiska pracy. W jednej dziedzinie można okazać się wspaniałym kandydatem, natomiast w innej niekoniecznie, co w żadnym stopniu nie umniejsza kompetencji czy posiadanej wiedzy – podkreśla dr Zuzanna Górska.

Badanie grafologiczne może być łączone z innymi testami i usprawniać podejmowanie decyzji w procesach rekrutacyjnych. Dzięki niemu pozna się zalety kandydata w perspektywie stanowiska pracy oraz obszary, w których należałoby wspierać jego rozwój. Badanie może wpierać w podejmowaniu słusznych decyzji personalnych, a także usprawniać zarządzanie zespołem.

dr Zuzanna Górska - psycholog, grafolog i coach, wykładowca akademicki. Autorka największych na świecie badań z zakresu analizy pisma ręcznego, które pozwoliły na stworzenie GCP Method®. Od 2013 roku posiada tytuł doktora nauk humanistycznych w zakresie psychologii. Prowadzi warsztaty, wspomaga procesy rozwojowe i rekrutacyjne, wspiera ludzi w osiąganiu tego czego chcą i o czym marzą.

http://zuzannagorska.com/

KONTAKT / AUTOR
Marta Bober
PR Manager
Smart MBC
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.