Rozmowy kwalifikacyjne nie takie łatwe
Dzisiaj wszyscy wiemy, że dobre CV to połowa sukcesu. Zachęca rekrutera i pracodawcę do zaproszenia nas na rozmowę rekrutacyjną, ale często na tym etapie nasza przygoda się kończy. Dlaczego?
2016-01-13, 09:23

Jak to się dzieje, że jedni z nas z łatwością przechodzą rozmowy kwalifikacyjne i odnajdują się w nowej pracy, a dla innych rozmowa rekrutacyjna to etap nie do przejścia? Błędy najczęściej dyskwalifikujące nas podczas rozmów rekrutacyjnych to: kłamstwa w CV, które wychodzą na jaw podczas spotkania, wymijające odpowiedzi na pytania, złe wypowiedzi na temat byłego pracodawcy, nieodpowiedni strój. Takich wpadek jest tysiące. Warto się jednak zastanowić, czy przyczyna naszego niepowodzenia nie tkwi głębiej. Może reprezentujemy typ kandydata, który zniechęca potencjonalnego pracodawcę i rekrutera? Nie tylko nasze CV ma znaczenie, często nasza osobowość to klucz do zdobycia nowej pracy.

Pierwszy typ, który odstrasza rekrutera, to osoby bardzo pewne siebie, często wymagające więcej od innych niż od siebie. Mają wyraźnie zawyżone poczucie własnej wartości. Często CV takich osób jest bardzo obszerne, ponieważ każde swoje działanie uznają za godne podziwu, nawet jeśli w rzeczywistości są to nic nie znaczące dla przyszłego pracodawcy informacje. Bogate CV często nie jest podparte referencjami, co wynika ze złego kontaktu z byłym pracodawcą. Warto dbać o relacje ze swoim pracodawcą, żeby móc prosić go na koniec współpracy o wsparcie w postaci pozytywnej opinii na temat naszej pracy.

Jeśli masz skłonność do zawyżania swoich zasług, a bardzo zależy Ci na zdobyciu danego stanowiska - zmień swoje nastawienie. Zamiast zarzucać pracodawcę i rekrutera przechwałkami na temat swojej kariery zawodowej, spróbuj ich zainteresować. Dobrym rozwiązaniem jest elektroniczne portfolio. Wiele stron standardowego CV zastępuje jeden link, który pokazuje nasze doświadczenie, umiejętności i inne informacje istotne dla przyszłego pracodawcy. Co więcej, nie musimy martwić się czy nasza aplikacja ma odpowiedni format. Interaktywne CV jest ciekawym rozwiązaniem, które z pewnością zaciekawi rekrutera i pracodawcę.

Osobowość przedstawiona jako pierwsza często łączy się z typem drugim, który charakteryzuje się negatywnym nastawieniem do innych osób oraz traktowaniem ich z góry. Arogancja podczas rozmowy rekrutacyjnej równoważna jest z brakiem szacunku dla przyszłego pracodawcy. Często osoby pojawiające się na rozmowie kwalifikacyjnej są nieprzychylnie nastawione do rekruterów, uważają się za lepszych specjalistów w danej dziedzinie. Niedopuszczalne, ale bardzo popularne zachowanie takich osób to przerywanie lub próba kończenia pytania. Te osoby zapominają, że rolą rekrutera jest dopasowanie kandydata do danego stanowiska i kultury organizacji danej firmy.

Ale uwaga! Trzeba znaleźć złoty środek, ponieważ zbytnia nieśmiałość i brak pewności siebie również mogą skreślić nas podczas rozmowy rekrutacyjnej. W biznesie warto znać swoje mocne i słabe strony. Rekruterzy oczekują od kandydatów aktywności, zaangażowania i komunikatywności, a nie tylko biernego uczestnictwa w procesie rekrutacji. Czasami trzeba umieć sprzedać swoje umiejętności.

Może się też zdarzyć, że jesteśmy osobami otwartymi, kreatywnymi, nie boimy wyrażać się swojego zdania. Na rozmowie kwalifikacyjnej radzimy sobie świetnie. Problem z nieotrzymaniem pracy tkwi w kulturze organizacji firmy, która poszukuje osób o zupełnie innej osobowości. Po prostu nie pasujemy do danej marki. W takiej sytuacji nie należy się przejmować, tylko próbować swoich sił w innej firmie.

Pokolenie Y charakteryzuje się wielozadaniowością. To zaleta, ale kiedy w CV zamiast podnoszenia kwalifikacji i próbie osiągnięcia miana specjalisty w jednej dziedzinie, zbierasz doświadczenie w wielu bardzo różnych branżach to znak dla rekrutera, że wciąż poszukujesz swojej ścieżki zawodowej i że nie miałeś czasu, by wystarczająco zgłębić jedną ze specjalności. Jeśli Twoje zainteresowania zawodowe są różnorodne, wybierz te, które dają Ci najwięcej satysfakcji. Firmy coraz częściej szukają ekspertów z nieprzeciętnymi umiejętnościami w jednej dziedzinie.

Częstym błędem jest też tak usilne poszukiwanie pracy, iż wpadamy w pułapkę wysyłania CV wszędzie. Zapominamy przez to, do jakich firm wysłaliśmy aplikację, ponadto nie jesteśmy w stanie przyswoić podstawowych informacji na temat danej organizacji. A co za tym idzie - nie potrafimy odpowiedzieć na pytanie, dlaczego chcemy pracować dla danej firmy. Odpowiedź ogólnikowa z pewnością nie zadowoli przyszłego pracodawcy. Podczas rozmowy rekrutacyjnej, gdy nie ma czasu, aby zastanowić się nad bardziej indywidualną odpowiedzią, może to zaważyć nad decyzją o zatrudnieniu.

Przemyślaną odpowiedź warto mieć na kilka innych pytaniach często pojawiających się w rozmowach rekrutacyjnych, jak na przykład: Największe osiągnięcie zawodowe?, Proszę opowiedzieć coś o sobie, Co motywuje Cię do pracy?

Nieudane rozmowy kwalifikacyjne zdarzają się każdemu. Jeśli to jednorazowe incydenty nie należy brać ich do siebie. Warto poprosić rekrutera o poradę, co zrobić, by otrzymać podobne stanowisko w przyszłości. Takie rady są bardzo cenne. A co najważniejsze - za swoje porażki nie warto winić innych.



KONTAKT / AUTOR
Marta Bober
PR Manager
Smart MBC
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.