Nadmierna absencja pracowników w salonch obuwniczych - case study
Sieć salonów obuwniczych zgłosiła się z problemem częstych, nieplanowanych absencji wśród zatrudnionych pracowników (zwolnienia chorobowe, urlopy na żądanie).
2016-03-07, 09:33

Nieobecności te zakłócały w dość istotny sposób ustalony harmonogram pracy, powodując konieczność zmian poprzez wydłużenie czasu pracy innych pracowników czy też zlecanie nadgodzin innym pracownikom, którzy w danym dniu mieli zaplanowany zgodnie z harmonogramem dzień wolny.

W związku  z tym powstawały dodatkowe koszty w postaci konieczności wypłaty nadgodzin pracownikom oraz nastąpiła całkowita dezorganizacja systemu pracy opartego na z góry ustalonym grafiku. Ponadto w salonach z najwyższym poziomem absencji Zarząd zaobserwował także spadek obrotów.

CELE:

- zmniejszenie absencji wśród pracowników

- zmniejszenie ilości nadgodzin

- wzrost sprzedaży

- ustabilizowanie harmonogramu pracy

 

ZASTOSOWANE ROZWIĄZANIE:

Działania rozpoczęto od przeprowadzenia krótkiej, anonimowej ankiety wśród pracowników - głownie w salonach, gdzie poziom absencji był najwyższy.

Osoby zatrudnione w tych miejscach były poirytowane dezorganizacją pracy oraz poziomem nieobecności wśród współpracowników, ponieważ ciągłe zmiany harmonogramu pracy często uderzały w ich życie prywatne. Absencja jednej czy dwóch osób powodowały konieczność przyjścia do pracy osoby która w danym dniu miała mieć dzień wolny.

Powstawał efekt błędnego kola – pracownicy zaczęli myśleć "skoro inni dezorganizują moją pracę to ja zrobię im to samo".

Skutkiem takich nastrojów był spadek motywacji i chęci do pracy wśród pracowników, a co za tym idzie w salonach spadała również sprzedaż.

Wyniki ankiety przedstawiono Zarządowi i wspólnie podjęto decyzję o wprowadzeniu szybkiego planu naprawczego w postaci systemu motywacyjnego. Obejmował on:

- premię sklepową dla całego zespołu wypłacaną co miesiąc, jeżeli absencja w danym miesiącu nie przekroczy 3%

- premię sklepową dla całego zespołu, jeżeli sprzedaż przekroczy oczekiwany prób kwotowy zgodnie z budżetem rocznym

- możliwość kwartalnego planowania harmonogramów pracy, aby były one bardziej elastyczne

REZULTATY:

- po 3 miesiącach absencja wśród pracowników spadła poniżej 3%

- nastąpił wzrost obrotów firmy, ponieważ zatrudnionym pracownikom zaczęło zależeć na 

 realizacji celów budżetowych

- spadły koszty wypłacanych nadgodzin

- wzrosła motywacja do pracy wśród personelu, ponieważ ich harmonogramy pracy stały się

  bardziej dopasowane do potrzeb zarówno sklepu, jak i samych pracowników

KONTAKT / AUTOR
Marta Bober
PR Manager
Smart MBC
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.