Zaskocz przyszłego pracodawcę, czyli sposoby na wyróżnienie się na rynku pracy!
Współczesne rynki pracy nastawione są bardzo silnie na rywalizację. Kandydaci konkurują ze sobą na każdej płaszczyźnie. Jakich chwytów marketingowych użyć aby wyróżnić się na tle reszty pretendentów o pracę?
2016-06-05, 08:39

Czasy, w których żyjemy są coraz bardziej wymagające. Mało kogo satysfakcjonują już tradycyjne i schematyczne rozwiązania. Także na rynku pracy. Aby zaimponować swojemu przyszłemu pracodawcy, wielu kandydatów ucieka się do niekonwencjonalnych pomysłów. Mimo, że większość z nich dopiero raczkuje i próbuje przebić się w polskich realiach, w krajach zachodnich sprawdzają się już od dawna.

Wykorzystanie trików wyprzedzających trendy na pewno będzie argumentem przemawiającym za naszą znajomością nowinek, a co najważniejsze, zwiększy szanse dostania wymarzonej pracy. O czym mowa? Prześledź krok po kroku!



KROK 1 Dokumenty aplikacyjne

Tradycyjna papierowa forma CV powoli odchodzi do lamusa. Przez jej ograniczenia, wynikające z formy, trudno zawrzeć wszystkie informacje, które dokładnie odzwierciedlałyby umiejętności kandydata. Warto postawić na rzetelny oraz nowatorski wygląd swoich dokumentów.

Rozwiązanie, które ostatnimi czasy popularyzuje się coraz bardziej to CV w formie elektronicznej. Jego wygląd można dopasować dzięki odpowiedniemu szablonowi graficznemu oraz układowi treści. Podstawowa korzyść, która wyróżnia elektroniczne CV od tradycyjnego to ciekawa forma oraz brak ograniczeń. Nie ma potrzeby scalać wszystkich informacji na jednej stronie A4. Ilość umiejętności i zainteresowań można umieścić w oryginalnych wykresach, czy tabelach. Narzędzie to dodatkowo pozwala dać upust kreatywności kandydata. Jest to przydatne szczególnie dla tych, którzy są dopiero na początku swojej drogi zawodowej. Brak bogatego doświadczenia można nadrobić dotychczasową aktywnością prezentując swoje nietypowe pasje, czy portfolio z dotychczasowymi projektami.

KROK 2 Buduj własną sieć kontaktów!

Znajomości w branży to wartość nieoceniona. Zaproszenie na kawę, czy obiad specjalisty z danej dziedziny, którą się podziwia, jest za granicą czymś normalnym. W Polsce powoli hierarchizacja stanowisk zanika, a młode pokolenie nabiera odwagi w poznawaniu nowych, ciekawych osób. Podzielenie się własnymi spostrzeżeniami i dotychczasowymi doświadczeniami może przynieść wiele korzyści. Silna sieć kontaktów sprawi, że Twoja osoba stanie się rozpoznawalna a nazwisko przytaczane podczas rozmów prowadzonych na spotkaniach branżowych. Pozytywną konsekwencją może być chociażby przesłanie ofert pracy z innych firm.

Podtrzymywanie już zawartych znajomości może się odbywać na zasadzie networkingu. Polecanie, komentowanie działalności specjalistów na kontach społecznościowych wpłynie na wiarygodność i profesjonalizm wirtualnego wizerunku. Tak budowane kontakty nigdy nie wygasną, a dodatkowo pozwolą wypromować własną osobę. Networking opiera się na zasadzie wzajemności - lajk odwdzięczany jest lajkiem, co daje dodatkowe szanse na zaistnienie.

KROK 3 Oceń swoje mocne strony

Rzetelne i obiektywne ocenienie swoich atutów nie jest łatwym zadaniem. Przed poszukiwaniem pracy na konkretnym stanowisku, warto wcześniej określić, jakie posiadamy kompetencje i w czym sprawdzimy się najlepiej. Dobrze przemyśleć, co możemy zaoferować przyszłemu pracodawcy. Na to pytanie dają odpowiedź profesjonalne analizy stylu zachowania.

Dzięki nim otrzymuje się pełną charakterystykę swojej osoby w formie raportu. Konsultowany jest on ze specjalistą. Pozwala to zdobyć informacje o samym sobie pod względem stylu pracy, czy posiadanych atutów. Taka wiedza daje możliwość dopasowania konkretnego stanowiska pracy pod kandydata, a także zaoszczędzenia czasu dla każdej ze stron.

KROK 4 Postaw na oryginalność!

Jest to szczególnie istotne, kiedy ubiegamy się o stanowiska pracy wymagające inwencji twórczej, np. w marketingu, agencji reklamowej, czy stacji telewizyjnej. Pracodawcy z tych branż kładą szczególny nacisk na kreatywność i pomysłowość swoich przyszłych pracowników. Można się nią wykazać w wieloraki sposób. Świetnym pomysłem jest wideoprezentacja, która może zastąpić tradycyjny list motywacyjny. Prócz prezentacji wizualnej własnej osoby można zawrzeć informacje o własnych projektach, a także pochwalić się nimi przed ekranem. Prezentacje wideo ostatnimi czasy zyskują na popularności. Jest to nowość na rynku, wyjątkowo doceniania w przypadku aplikowania na stanowisku reportera TV, czy innych zawodów wymagających profesjonalnej autoprezentacji.

KROK 5 Wyspecjalizuj się!

To o czym warto pamiętać na samym końcu to dostosowanie dokumentów aplikacyjnych pod konkretną firmę. Wyszczególnione informacje oraz selekcja doświadczeń w celu uwzględnienia tylko tych związanych z daną branżą to klucz do sukcesu rekrutacyjnego. Pokazuje to, że kandydatowi zależy na tym stanowisku, a także dowodzi o jego świadomości w poszukiwaniach. Nowoczesne firmy docenią wyspecjalizowane umiejętności aplikanta - wolą rozpocząć współpracę ze specjalistami w swojej dziedzinie, aniżeli z osobami “znającymi się na wszystkim”.

Ten punkt jest możliwy do zrealizowania na każdym etapie rozwoju zawodowego. Wystarczy zrobić research umiejętności najbardziej pożądanych na rynku pracy i na nich się skoncentrować. Branża IT, marketing, reklama na pewno otworzą drzwi do kariery. Jak nadrobić zaległości związane z wiedzą branżową? Warto pomyśleć o szkoleniach, kursach, także tych bezpłatnych. Wszelkiego rodzaju wykłady otwarte, czy udział w konferencjach także mogą być dodatkowym źródłem informacji. Nie należy zapominać o wcześniej wspomnianej aktywności w Internecie. Merytoryczne wypowiedzi, szczególnie na forach i blogach branżowych pozwolą zaplusować w oczach pracodawcy oraz zaistnieć jako ekspert w swojej dziedzinie.

Więcej dowiesz się tutaj

Źródła:

http://www.forbes.com

http://www.wikihow.com

KONTAKT / AUTOR
Marta Bober
PR Manager
Smart MBC
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.