Czym jest outplacement?
Outplacement to kompleksowa obsługa, która pozwala na wsparcie firmy oraz jej pracowników podczas redukcji zatrudnienia. Firmy coraz częściej sięgają po te rozwiązanie i dbają o to, by osoby zwalniane otrzymały profesjonalną pomoc w planowaniu dalszej drogi zawodowej. Takie zachowanie pracodawcy jest uznawane za pożądane i dobrze o nim świadczy. Niewątpliwie sprzyja także budowaniu i kreowaniu Employer Brandingu.
Przedsiębiorstwa, które wspierają swoich pracowników w trudnych momentach, tj. zwolnienie, postrzegane są jako przyjazne i dbające o swój wizerunek. Pracownicy są największą wartością każdej firmy, dlatego też odpowiednie relacje z nimi są bardzo ważne. Rozstanie się ze swoimi pracownikami w dobrych warunkach powinno zawsze leżeć w gestii pracodawców – podpowiada Weronika Sierant, HR Manager w firmie Smart MBC.
Jakie inne korzyści z outplacementu czerpie pracodawca?
Właściciel firmy decydujący się na skorzystanie z usług oferowanych przez outplacement nie musi martwić się o to, że rozstanie się z pracownikiem w nieprzyjemnej atmosferze. Możliwość pojawienia się trudności i komplikacji w tej kwestii zostaje zredukowana do minimum. Pracodawca, który dba o swój zespół udowodni, że kształtowanie społecznej odpowiedzialności jest dla niego ważne. Dzięki temu zaufanie pozostałych pracowników, którzy zostaną w firmie, nie ulegnie zmianie.
Firmy trudniące się monitorowanym zwalnianiem pracowników odpowiadają na potrzeby, jakie pojawiają się na dzisiejszym rynku pracy. Coraz częściej przedsiębiorcy zwracają uwagę na to, w jaki sposób przeprowadzają redukcję zatrudnienia w swojej firmie. Jeżeli na tym etapie pojawią się jakiekolwiek nieprawidłowości i pojawi się konflikt, może mieć on swoje konsekwencje w kreowaniu wizerunku pracodawcy. Bardzo prawdopodobne jest, że pracownik będzie dzielił się niepochlebną opinią o swoim poprzednim pracodawcy wśród znajomych. Badania pokazują, że w 2011 roku już prawie 250 polskich firm zdecydowało się na skorzystanie z usług outplacementu[1]. Dzisiaj z pewnością liczba ta wzrosła i outplacement cieszy się coraz większą popularnością i zaufaniem. Warto wspomnieć o tym, że outplacement działa dwutorowo. Jest wielką szansą nie tylko dla pracodawców, ale także dla pracowników. Dzięki niemu pracownicy otrzymają pomoc w szukaniu nowego miejsca zatrudnienia.
O jakim wsparciu dla osób zwalnianych mowa? Głównie o pomocy w przygotowaniu profesjonalnych dokumentów aplikacyjnych oraz wskazaniu odpowiednich dróg dotarcia do potencjalnych pracodawców. Za pomocą tego wsparcia pracownicy, którzy właśnie zostali zwolnieni mogą w dalszym ciągu być aktywni na rynku pracy i szybko znaleźć nowe miejsce pracy. Dzięki temu sytuacja zwolnienia może być mniej stresująca. Ważne, by pomóc takiej osobie i wesprzeć ją także emocjonalnie. Dlatego też warto wspólnie zastanowić się nad dalszymi zawodowymi losami zwalnianego pracownika i pokazać, że nie został on w tej sytuacji sam. Pracodawca z kolei zyskuje poczucie spełnienia obowiązku i wzięcia odpowiedzialności za zwalniane osoby.
Wdrażaniem wspomnianych programów zajmują się urzędy pracy i agencje zatrudnienia. Oferowany przez nich outplacement może przyjmować różne formy – doradztwa zawodowego, wspólnego sprecyzowania ścieżki dalszego rozwoju czy dofinansowania szkoleń, których posiadanie jest konieczne w kolejnej pracy. Wybór zależy od możliwości pracodawcy. Niezależnie od tego, jakimi środkami finansowymi dysponuje firma, warto pomyśleć o wsparciu, jakie można zaoferować osobom zwalnianym z pracy.
[1] Badanie rynku usług outplacementowych w Polsce przeprowadziła w pierwszym kwartale 2011 roku na zlecenie DBM Polska firma Syntetos New Market Research.